בניית עצם והקשר שלה למחלת אוסטיאופורוזיס

רבות נאמר על בניית עצם והקשר שלה למחלת אוסטיאופורוזיס. ההבנה שלנו בנוגע לנושא של בניית עצם והקשר שלה למחלת אוסטיאופורוזיס.

אוסטיאופורוזיס: תופעה של איבוד מסת עצם ודלדול העצם, שבעקבותיו הופכות העצמות לשבירות בצורה מסוכנת. אוסטאו = עצם , פורוזיס = שבירות בגוף האדם יש שני סוגים של עצמות:
עצם ספוגית- המהווה 20% ממסת העצם בגוף האדם. עצם זו היא עצם רכה הבנויה ככוורת דבש ונמצאים בתוכה כלי דם ומוח העצם. העצם הספוגית בונה את פנים העצמות הארוכות ואת גופי החוליות.
עצם קורטיקלית דחוסה – מהווה 80% ממסת העצם בגוף האדם. העצם הקורטיקלית היא עצם קשיחה העוטפת את העצם הספוגית, בונה את העצמות ומקנה לשלד האדם את היציבות.
במהלך תופעת האוסטיאופורוזיס, המתרחשת בעיקר בתקופת הבלות של גוף האדם, נפגעים בעיקר העצמות הספוגיות. שברים אוסטאופורוטיים מתרחשים בעיקר בעצמות הבנויות מהעצם הספוגית כמו גופי החוליות, שורש כף היד וצוואר הירך.

מבחר  שאלות ותשובות:     

  1. מה ניתן לעשותבניית עצם והקשר שלה למחלת אוסטיאופורוזיס       
  2. מדוע שכיחות דילול העצם עולה בקרב נשים ביחס לגברים?
  3. האם כל אישה תסבול מאוסטופורוזיס?
  4. האם את נמצאת בקבוצת סיכון גבוהה לחלות באוסטופורוזיס?
  5. מהן הפעולות האפשריות למניעת שברים אוסטאופורוטיים ?

מה ניתן לעשות?

העצמות שבגופנו עוברות תהליך שבו מתבצע שיחלוף עצם מתמיד (Remodeling), כאשר במהלכו מתבצע סילוק של אזורי עצם בלתי תקינים או ישנים על ידי תאים הנקראים אוסטאוקלסטים (תאים הורסי עצם) והם אלה שאחראים על חידוש העצם. באמצעות פעילות גופנית על ידי מאמן כושר אישי ובניית תוכנית כושר אישית ניתן לעצור את תהליך הידלדלות העצם ולחדש את תהליך בניית העצמות באופן נכון וטבעי. במידה ותהליכי הריסת העצם ותהליכי בניית העצם משתווים בעוצמתם ניתן לשמור על מסת העצם. השוויון בין התהליכים מופר בתקופות מסוימות לטובת תהליך בניית העצם כגון תקופת הילדות ותקופת הגדילה, כאשר בהן מתעצמת מסת העצם בגופנו. בניית עצם והקשר שלה למחלת אוסטיאופורוזיס השוויון בין התהליכים מופר לרעה בגילאי הזקנה ותהליכי הריסת העצם גוברים על תהליכי הבנייה. כתוצאה מכך מתבצע איבוד מוגבר של מסת העצם במהלך גיל הבלות והזקנה, דבר המסוכן ביותר לגופנו. במובנים כרונולוגיים, עד גיל 20 נבנית כ-90% ממסת העצם הכוללת של גופנו, ועד גיל 35 נשלמת הבנייה ומושגת מסת העצם המרבית. המסה המירבית של העצם משתנה מאישה לאישה והיא מושפעת ממספר גורמים:

  • נטייה גנטית
  • פעילות גופנית
  • דיאטה עשירה בסידן
  • מאזן הורמונלי תקין

במידה והאדם שומר על אורח חיים תקין ואינו נחשף למחלות או לתרופות מזיקות, מסת העצם של האישה נשארת קבועה פחות או ביותר בין הגילאים 35-50. עם התקרבות לגיל הבלות בגיל 50 והפסקת ייצור האסטרוגנים והפרשתם והפסקת פעילות השחלות, מתחיל תהליך מואץ הנמשך מספר שנים שבו מדלדלת מסת העצם של הגוף בעקבות האצה בשחלוף העצם, וזאת עקב התהליכים ההורמונאליים שעובר גוף האישה. ביחס בין גברים לנשים, כאמור, הנשים עלולות לחלות יותר באוסטיאופורוזיס, אך גם גברים עלולים לחלות בזאת, כאשר היחס בין גברים לנשים הוא 1:10. ניתן לעסוק בבניית עצם והקשר שלה למחלת אוסטיאופורוזיס וכך להקטין את הסיכוי שלנו לחלות.

מדוע שכיחות דילול העצם עולה בקרב נשים ביחס לגברים?

קיימים מספר גורמים לשוני בשכיחות המחלה בין המינים השונים, כאשר מסת העצם המרבית אשר אליה מגיעים גברים בגיל 35 גבוהה יוצר מזו שלנשים. זאת בעקבות שילוב כמה גורמים בניית עצם והקשר שלה למחלת אוסטיאופורוזיס יכולים לעזור לנו להבין טוב יותר את הגורמים למחלה:

  • נטייה גנטית
  • פעילות גופנית מואצת של הגברים עצמם
  • מזון עשיר בסידן הנרצך בגיל הילדות
  • מערך הורמונלי שונה שמסייע להגדלת הבנייה של מסת עצם מרבית. להורמון המין הזכרי, הטסטוסטרון, יש חשיבות גדולה בבנייה של מסת העצם ובשימור שלה, וזאת ברמות גבוהות במשך חייו של הגבר. מכאן, גברים לרוב אינם סובלים מאיבוד עצם מואץ.

לנשים בגיל 80 קיימת סבירות גבוהה רבה בהשוואה לגברים להגיע למסת עצם קטנה בכ-30 עד 50 אחוז ממסת העצם המרבית אליה הגיעו בגיל 35. לכן לנשים יש סבירות רבה יותר לחוות שברים הנגרמים מתהליך הידלדלות מסת העצם. יש לציין כי בשנים האחרונות קיימת עלייה בשכיחותה של המחלה בקרב הגברים הנגרמת כתוצאה מפעילות גופנית מופחתת בילדות, הארכת תוחלת חייהם של הגברים וירידה בתכולת הסידן בתזונתם.

במידה ואת מעוניינת לשמור את עצמך מנזקי הידלדלות העצם קבעי כבר היום שיעור הכרות של בניית עצם לעצירת הדילול וחיזוק העצם בחברת אפ סטייל, החברה המקצועית ביותר במתן שירותי מאמני כושר אישי. אנו מומחים בכל מה שקשור לנושא של בניית עצם והקשר שלה למחלת אוסטיאופורוזיס. 



משרד ראשי: התעש 20 בית הפעמון כפר סבא, 1800-390-555 | info@upstyle.co.il

אפסטייל - מרכז להדרכה אישית, מאמני כושר אישי, אימון כושר אישי, אימוני כושר לילדים, אימוני כושר לנוער, הדרכה אישית ע"י מאמני כושר, BMI, דופק מטרה, שריפת שומנים, חיטוב ועיצוב הגוף, בניית עצם, תזונה ועוד...


קידום אתרים אורגני - YoYoSEO